English French German Russian Ukrainian
Створити спільний соціальний проект
Каталог проектів - 2015

Адвокація прав людей, які потребують протезування в Україні

Організатор:
БО "БФ "Підтримка України", ГО "ПІДМОГА.ІНФО"
Номінація:
Здоров'я та благополуччя


Соціальний запит

В сучасних реаліях української держави актуальною стала проблема молодих людей, які втратили кінцівки внаслідок бойових дій. В більшості випадків вони є хлопцями 20-30 років, які працювали фізично у мирний час. Зараз перед ними постала складна проблема – продовжити повноцінне життя після тяжкої втрати у суспільстві, яке зовсім не пристосоване до проблем людей з інвалідністю і вперше за історію незалежного існування зіткнулось з військовою агресією з боку іншої держави.

До того ж треба зазначити, що всі проблеми української протезної галузі в рівній мірі стосуються більш численної групи громадян України – людей, які потребують протезування чи відновлення протезів. На 2014 р. забезпечення технічними засобами реабілітації (далі – ТЗР) загалом потребують 257 171 громадян, із яких 24 387 – діти. В 2014 р. у напрямку забезпечення громадян України ТЗР було виділено 568 411,9 тис. грн. Загальні потреби на 01.01.2014р. складають 984 648,5 тис. грн. Забезпечення потреб складає 57,7% (для протезно-ортопедичних виробів 61,7%), розрахунки проводились ще до АТО.

За останніми постраждалих бійців у зоні АТО, які потребують протезування – 224 чол.

Кількість постраждалих у військових діях постійно збільшується, і неможливо прогнозувати, скільки ще молодих людей стануть жертвами війни.

Державні органи також не в повній мірі сприяють процесу протезування. Бюрократія, байдужість чиновників, незаконна сертифікація комплектуючих та обмеження варіантів комплектацій, завищені строки експлуатації технічних засобів реабілітації, штучно встановлені та занижені граничні ціни – все це унеможливлює виготовлення протезів високого рівня.

Цілі і завдання

• Проаналізувати: 1) найкращі міжнародні практики з протезування, 2) законодавство України в сфері протезування, 3) існуючі принципові недоліки у сфері протезування профільних (відповідальних) державних органів і окремих посадовців, 4) приклади фактичного надання послуг протезування і розробити на основі цього аналізу пропозиції для покращення функціонування протезної галузі в Україні;

• запропонувати план змін для модернізації галузі та підготувати його втілення;

• створити максимально можливий суспільний резонанс і висвітлити існуючі проблеми, із метою пришвидшення реформ;

• створити механізм громадського контролю за виконанням державою зобов‘язань перед людьми з інвалідністю, які потребують протезування;

• проконтролювати виконання державних зобов’язань перед максимально можливою кількістю людей з інвалідністю, які потребують протезування, у повному обсязі;

• притягнути до відповідальності винних у корупції чиновників;

• сприяти підвищенню мотивації людей, які потребують протезування, сприймати себе як повноцінних членів суспільства і жити повним життям.

Заходи по реалізації

Для вирішення проблем у галузі протезування проблем Громадська організація «Підмога.інфо» увійшла до громадських рад та експертних груп при Міністерстві соціальної політики, Фонді соціальної підтримки інвалідів та поставила перед собою задачу зібрати найкращий закордонний досвід в системі регулювання ринку протезування, з метою створення прозорої протезної галузі в Україні. На сьогодні маємо можливість обмінятись досвідом із експертами США, Канади, Японії, Великобританії, Німеччини, Швеції, Литви та Румунії.

У «Підмога.інфо» постійно надають інформаційну та юридичну підтримку у питаннях протезування солдатам, які постраждали внаслідок бойових дій на території України. Голова організації Краснощоков Олексій сам використовує протезно-ортопедичні вироби, тому на власному досвіді розуміє, з якими проблемами можуть стикатись бійці. Важливою частиною роботи є збір інформації про постраждалих солдатів, які потребують допомоги, підтримка в реабілітації, пошуку роботи, оформлення документів і т. ін.

Результати та перспективи

Граничні ціни переглянуті в сторону збільшення. Раніше максимальна сума коштів часто не могла покрити повну вартість протезу та якісних закордонних комплектуючих. Тому бійцям доводилось погоджуватись на протези, що не відповідали їх потребам, або самостійно шукати кошти на їх виготовлення. Граничні ціни переглянуто та збільшено. Бійцям АТО дозволено перевищувати граничні ціни втричі.

Спрощено перелік документів для отримання протезу. Раніше на збір документів потрібно було витратити не менше місяця.

Бійцям АТО з ампутаціями кінцівок надається ІІ група інвалідності терміном на 2 роки. Раніше у таких випадках, надавалась ІІІ група інвалідності (різниця полягає в єдиноразовій виплаті (при ІІй групі надають на 60,9 тис. грн. більше), пільгах та пенсії).

Внесено зміни до Наказу Міністерства соціальної політики України №215, котрий регламентує порядок присвоєння класифікацій протезним компаніям. На даний момент, кваліфікація проводилася лише з січня звітного року і дуже тормозила процес роботи всіх підприємств. Фактично, протезна галузь не працювала по півроку, що є особливо неприпустимим під час бойових дій. З 2015 року кваліфікація протезних підприємств на наступний рік проводитиметься з липня поточного року і триватиме не більше 30 календарних днів з моменту подачі протезною компанією всіх документів. Це забезпечить безперебійну роботу галузі.

Майже вирішено питання незаконної сертифікації комплектуючих для протезів, яка по суті є корупційною схемою. За нашими сподіваннями вже 1 липня 2015 р. вступить в силу Закон України «Про технічні регламенти і оцінку відповідності» підпункт 14 пункту 3, за яким галузеву сертифікацію буде скасовано.

Під тиском чиновники приділяють бійцям АТО особливу увагу, кількість незадоволених проблемних звернень різко знизилась. Можна констатувати, що протезування для бійців здійснюється на відносно задовільному рівні.

Серед основних проблем досі залишаються невирішеними питання:

• завищені строки експлуатації виробів підвищеної функціональності - збільшення гарантійних термінів (зараз для складних протезів це 4,5 роки), означає постійні ремонти, нехай і безкоштовні. Це не підвищить якість продукції, а тільки додасть людині з інвалідністю проблем на роботі, навчанні тощо;

• штучний розподіл громадян на категорії: інваліди війни, учасники АТО, біженці - всі громадяни, які потребують протезування, мають отримувати допомогу без штучного розподілу їх на категорії і з мінімальним пакетом документів. Це підвищить швидкість надання послуг і унеможливить корупцію;

• зарегульованість ринку;

• існування митного збору на імпортовані комплекуючі

• відсутність чіткої та зрозумілої процедури забезпечення людей протезами;

• відсутність прямого діалогу чиновників з громадянами;

• недосконале ціноутворення, яке не враховує новий курс валют.

ПРОГОЛОСУВАТИ:  
Голосів45
Переглядів5834
Адвокація прав людей, які потребують протезування в Україні Веб ресурс
Керівник проекту:
Краснощоков О.М.
Термін реалізації:
з 2015 року
Цільова аудиторія:
люди, що потребують протезування, включаючи постраждалих в АТО
Партнери:
МФ «Відродження», «Волонтерська Сотня Доброволя», «Єдина юридична служба», «Український центр реабілітації ветеранів Афганістану», БФ «Центр допомоги», СПД
Партнери