Волонтерський міні-проект «Школа молодого споживача»
Соціальний запит
Захист прав споживачів – це складова частина захисту прав людини. В державах з розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни та державної підтримки.
Захист споживацьких прав в Україні – це одна із найактуальніших проблем сьогодення. Адже всі ми, незалежно від віку, статі, освіти і посади, практично з народження є постійними споживачами різноманітних товарів та послуг.
Але чи знають споживачі свої права? Чи вміють їх захищати та відстоювати? На жаль, досвід спілкування і з однолітками, і зі старшим поколінням показує – споживацька обізнаність в суспільстві ще досить слабка. Наші права досить часто порушуються як виробниками, так і продавцями. А від цього страждає не тільки гаманець, а і здоров’я, і якість нашого життя взагалі.
Тому, ми вважаємо, що споживацької грамотності треба навчатись вже зі шкільного віку, бо саме в цей час закладається не тільки фундамент загальних знань, а і активна життєва та громадська позиція молодої людини.
Ми прагнемо, щоб голос молодого споживача почули в суспільстві!
Цілі і завдання
Мета проекту – популяризація споживчої освіти серед учнівської молоді через консультативну та інформаційно-просвітницьку діяльність студентів КДКЕТ.
Завдання:
• проведення просвітницької роботи щодо світового та державного досвіду консьюмерського руху;
• підвищення обізнаності учнівської молоді з питань прав споживачів;
• виховання грамотної споживчої поведінки та культури;
• отримання навичок реалізації своїх консьюмерських прав у повсякденному житті, здійснення свідомого вибору товарів чи послуг;
• виховання у молоді почуття самосвідомості, власної значущості та творчої ініціативи.
Заходи по реалізації
Декілька років тому студентський парламент КДКЕТ став ініціатором та ідейним натхненником створення волонтерського руху «Територія студентських ініціатив», який вже добре зарекомендував себе на теренах нашого міста.
Він містить три основних напрямки студентської діяльності –
• Патріотичний проект «Ветеран»
• Благодійний проект «Милосердя»
• Інформаційно-просвітницький проект «Покоління небайдужих».
Саме в межах останнього проекту і працює «Школа молодого споживача».
Креативна студентська команда міні-проекту – старшокурсники спеціальності «Товарознавство та комерційна діяльність», які вже отримали добрий багаж знань та навичок зі спеціальних дисциплін (товарознавства, маркетингу, торгової реклами, захисту прав споживачів) та мають в своєму арсеналі великий обсяг професійної інформації щодо можливих проблем, пов’язаних з торговельним обслуговуванням, купівлею та використанням товарів, вирішенням спірних питань в системі «ринок-споживач».
Переважна кількість активістів волонтерського міні-проекту мають практичний досвід роботи в секції Бізнес-клубу КДКЕТ «Споживач та ринок», яка традиційно до Всесвітнього дня захисту прав споживачів організує широкомасштабні просвітницькі заходи із запрошенням учнів міських шкіл, представників торговельних та комерційних структур, органів влади, місцевих ЗМІ.
Багаторічний досвід проведення таких цікавих та корисних зустрічей споживацької тематики, схвальні відгуки аудиторії та позитивні результати підштовхнули студентську команду до рішучого кроку – вийти за межі рідного навчального закладу та ділитися своїми знаннями, думками та прагненнями з широким загалом, і перш за все, з учнівською молоддю (школярами, студентами інших навчальних закладів).
Волонтерський міні-проект представляє своїй аудиторії конкретну програму, що супроводжується комп’ютерною презентацією (120-130 слайдів), розрахована на 1 годину та містить наступні рубрики (в залежності від вікової категорії слухачів зміст рубрик та їх обсяг можуть дещо змінюватись):
• «Всі ми СПОЖИВАЧІ» - історія впровадження Всесвітнього дня захисту прав споживачів, розвиток консьюмерського руху в світі, країні, місті, його законодавча підтримка;
• «Захисти себе сам!» - практичні поради від майбутніх фахівців торгової сфери щодо свідомого вибору та відповідального споживання товарів, законного розв’язання конфліктних ситуацій;
• «Дайджест недоброякісних товарів» - антипрезентація неякісних (небезпечних) товарів, що реалізуються на українському ринку (зовнішній вигляд, виробник, форма небезпеки);
• «Проект «Марка якості Криворіжжя» - інформація щодо результатів реалізації основної мети даного проекту ( підвищення якості та безпеки продуктів харчування, а також підтримку місцевих товаровиробників), рекламування виробників та товарів-переможців під гаслом «Купуйте українське! Купуйте криворізьке!»;
• Інтерактивна вікторина «Що ми за споживачі?» - гра у формі вікторини задля виявлення рівня споживацької обізнаності у аудиторії після наданої в попередніх рубриках інформації;
• Відеолекторій «СПОЖИТИВ» - демонстрація та обговорення відеоролику «Школярі у супермаркеті» (викликає жвавий інтерес у учнів);
• «Майстер-клас від товарознавців» - корисні та оригінальні поради на всі випадки життя (рубрика дуже мобільна та супроводжується наочною демонстрацією):
- Подарунок своїми руками;
- Як правильно вибирати взуття;
- Вчимося правильно складати одяг;
- Модні аксесуари (варіанти зав’язування краваток, шаликів, хусток);
- Упаковуємо речі та виробляємо стильні сумочки з використанням японського мистецтва «фурошики»;
- Друге життя побутових відходів та ін.
Кожний захід закінчується опитуванням аудиторії стосовно новизни та практичної користі наданої інформації, враховуються зауваження та побажання.
Результати та перспективи
В процесі діяльності волонтерського міні-проекту «Школа молодого споживача» прослідковується досягнення очікуваних результатів –
• підвищення рівня споживацьких знань у студентів та школярів;
• формування навичок орієнтування на сучасному ринку товарів та послуг;
• формування у аудиторії активної позиції щодо захисту власних прав споживачів.
За півтора роки роботи міні-проекту в ньому відточували професійні знання та розвивали соціальну активність десятки студентів (основний склад – 10 студентів плюс змінна група технічного та інформаційного забезпечення).
Студентською командою проведено виїзні заходи в 6-ти ЗОШ м. Кривого Рогу, два заходи для школярів в межах технікуму. Охоплено учнівську аудиторію близько 400 осіб. Отримано подяки від адміністрацій означених шкіл.
З просвітницькою метою волонтери взяли участь в благодійному святі «Покровський ярмарок», що організовано в жовтні 2014р. для мешканців Саксаганського району міста (відзнято репортаж ТРК «Рудана»).
У перспективі:
- розширення масштабів діяльності (співпраця з сільськими школами Криворізького району та професійно-технічними навчальними закладами);
- залучення до роботи над практично корисними для міста проектами сумісно із спеціалістами відділу з питань захисту прав споживачів апарату міськради і виконкому.
ПРОГОЛОСУВАТИ: |