Енергоефективні школи
Соціальний запит
Сьогодні мешканці нашої країни вибрали курс на Європу, відповідно необхідно інтегрувати європейські цінності в повсякденне життя українця, ставати європейцями в побутовій поведінці – вчитися дбайливо ставитися до ресурсів, навчитися думати про питання ширше, ніж своя сім'я. Чим ефективніше ми управляємо своїм споживанням електроенергії, тим вищий рівень енергобезпеки нашої країни – це принцип за яким живуть європейські країни, це принцип по якому повинна жити Україна, як європейська країна.
В критичній для країни ситуації, коли брак газу і перебої з поставками вугілля можуть стати причиною серйозних економічних і соціальних проблем, енергетична незалежність стає основною безпеки і політичної незалежності України.
Навички енергозбереження допомагають заощадити гроші: це стосується і шкільної, і міського, і сімейних бюджетів.
ДТЕК як компанія, яка виробляє і постачає електричну та теплову енергію, працює над тим, щоб люди в Україні отримували світло і тепло, незалежно від політичної та економічної ситуації в країні. І ми зацікавлені в тому, щоб люди не втрачали енергію і не платили за зайві, непотрібні їм кВт•год або ккал. Енергоефективність вже кілька років є одним з пріоритетних напрямків діяльності ДТЕК у сфері сталого розвитку, і зараз як ніколи ми переконалися у правильності свого вибору.
Ми розуміємо, що в цьому питанні, як і в багатьох інших, важливо з дитинства виховувати здорові цінності і правильні поведінкові звички в людях. Тому ми працюємо зі школами. Основна ідея – формування нової ментальності, виховання відповідальних споживачів енергії та небайдужих громадян. Тому проект ДТЕК «Енергоефективні школи», який реалізується у співпраці бізнесу, влади і суспільства, є затребуваним і більш ніж актуальним.
Цілі і завдання
Мета проекту – виховання в учнів шкіл енергетично та екологічно грамотної поведінки і стилю життя, актуалізація проблеми раціонального використання енергетичних та інших ресурсів, залучення учнів до дій, спрямованих на зниження споживання ресурсів. Вплив на доросле населення територій діяльності ДТЕК в питаннях економії енергетичних ресурсів та своєчасної сплати за них, шляхом надихання школярів на перенесення отриманих знань і навичок в сім’ї і використання їх у побуті.
Завдання проекту ДТЕК «Енергоефективні школи» – поступове виховання в українців навичок раціонального та відповідального споживання енергії.
Заходи по реалізації
Проект ДТЕК «Енергоефективні школи» реалізується третій навчальний рік поспіль. Його учасниками вже стали 116 шкіл Києва, Дніпропетровська, Запорізької, Львівської, Донецької, Луганської, Івано-Франківської, Дніпропетровської та Вінницької областей. Ще 100 шкіл Києва взяли участь у додатковому конкурсі на скорочення споживання електроенергії впродовж двох місяців 2014-2015 навчального року.
Кожна хвиля проекту реалізується впродовж одного навчального року і складається з таких основних етапів:
Відбір шкіл у проект. Формування пілотних класів на базі шкіл
Введення в навчальні програми пілотних шкіл факультативного курсу «Основи енергопостачання та енергозбереження» для учнів 6-8 класів
Навчання вчителів пілотних шкіл основам викладання курсу (2-денний тренінг)
Забезпечення вчителів та учнів підручниками, посібниками для вчителів та програмами курсу, забезпечення наборами для проведення енергоаудитів у класах та лабораторних робіт
Проведення відкритих уроків з термосканування школи з використанням тепловізора
Проведення широкомасштабної інформаційної кампанії учнями в школах і на територіях пришкільних мікрорайонів
Проведення екскурсій для учнів пілотних класів на теплоелектростанції ДТЕК
Проведення міжшкільного конкурсу на зменшення споживання електроенергії
Проведення конкурсу дитячих енергоефективних проектів для своєї школи
Підведення підсумків проекту. Заключна конференція. Нагородження шкіл-переможців проекту грантами на реалізацію розроблених проектів в школах
Реалізація в школах енергоефективних заходів, на які учні виграли фінансування від ДТЕК
Результати та перспективи
Проект Енергоефективні школи реалізується з 2012 року. Всього за цей час у проекті взяло участь 216 шкіл по всій Україні. Ми змінили ставлення до споживання електроенергії у більш ніж 25 тисяч людей. У першу чергу, це школярі, а також їх вчителі та батьки.
Результати першої хвилі проекту – 2012-2013 навчальний рік
Перша пілотна хвиля проекту пройшла в Києві. В 11-ти столичних школах з лютого по травень 2013 року були проведені всі етапи проекту. Школярі шостих-восьмих класів вивчали енергоефективність не тільки в теорії, а й на практиці: відвідали київську ТЕЦ- 6, навчилися проводити теплоаудит будівель, розробили проекти по зниженню енергоспоживання.
Діти захистили свої проекти на фінальній конференції, яка відбулася 30 травня 2013 року. П’ять шкіл, які розробили кращі проекти по зниженню енергоспоживання і провели найбільш активну інформаційну кампанію, отримали від ДТЕК по 180 тис. грн на втілення своїх проектів. Ще дві школи отримали по 20 тис. грн і 4 школи – по 15 тис. грн на впровадження одного з енергозберігаючих заходів.
При підведенні підсумків проекту та виборі шкіл-переможців враховувалося кілька чинників: якість підготовлених проектів з підвищення енергоефективності шкіл і реалістичність їхнього втілення; залучення вчителів, учнів шкіл та їх батьків; ефективність інформаційної кампанії, яку проводили школи; якість проведення занять і наскрізне використання теми енергоефективності в шкільній програмі (включаючи інші предмети, наприклад, обговорення теми на уроках англійської мови, вирішення завдань з енергоефективності на уроках математики, написання творів тощо); урочистий запуск проекту в школах, творчий підхід; технічні критерії – зменшення споживання електроенергії під час проведення проекту.
Згідно з опитуванням, проведеним Інститутом місцевого розвитку, вже під час проведення проекту учні та їхні батьки змінили ставлення до споживання енергії, почали вживати заходів з енергозбереження в школі та вдома. Всього за два місяці, з 15 лютого по 15 квітня 2013 року, 11 шкіл-учасниць у сумі зекономили більше 23 тис. грн на електроенергію за рахунок впровадження окремих заходів з енергоефективності.
Результати 2-ої хвилі проекту – 2013-2014 навчальний рік
Друга хвиля проекту охопила 11 шкіл Києва, 11 шкіл Дніпропетровська, 33 школи 18 міст і районів діяльності ДТЕК по всій Україні (міста Ровеньки, Свердловськ, Щастя, Петрівка, Добропілля, Кіровське, Зугрес, Моспіно, Зеленодольськ, Енергодар, Бурштин, Добротвір, Ладижин, Павлоград, Тернівка, Першотравенськ, Павлоградський та Петропавлівський райони).
В рамках проекту учні прослухали курс «Основи теплопостачання та теплозбереження»; провели широкомасштабну інформаційно-просвітницьку кампанію з енергозбереження в школах, в сім’ях, в прилеглих мікрорайонах; відвідали з екскурсіями енергогенеруючі підприємства ДТЕК, спільно з фахівцями провели енергоаудити своїх шкіл (з використанням тепловізора) і розробили енергоефективні проектні пропозиції для шкіл.
У 2-й хвилі взяли участь 18,5 тис. учнів, 2,2 тис. вчителів, 8 тис. батьків.
За результатами моніторингу проекту зацікавилися проблемами енергопостачання понад 89% опитаних учнів (за результатами 1-й хвилі – 70%). Понад 97% опитаних учнів запропонували для впровадження у власних будинках/квартирах енергозберігаючі заходи. Змінили свої звички на більш енергоощадливі завдяки участі в проекті 98% учнів пілотних шкіл і майже 98% їхніх батьків.
Понад 82% вчителів готові брати участь у впровадженні занять з питань енергозбереження в майбутньому. Реалізацію проекту ДТЕК в українських школах вважають за необхідне продовжувати 94,4% опитаних педагогів і практично стільки ж батьків (94,1%) учнів пілотних шкіл.
54 проектних пропозиції, спрямовані на підвищення енергоефективності або підвищення рівня комфорту перебування в приміщеннях шкіл, розроблені учнями пілотних класів і захищені на фінальних конференціях проекту.
10 шкіл-переможців 2-ї хвилі проекту в Києві та Дніпропетровську отримали по 130 тис. грн для реалізації своїх енергоефективних проектів. 10 шкіл-переможців у інших містах отримали по 40 тис. грн на реалізацію своїх ідей. Інші школи-учасники отримали заохочувальні призи (від 20 до 30 тис. грн) на впровадження окремих енергоефективних заходів. Також в школах-учасницях 2-ї хвилі проведено енергоаудит, що дозволить школам підготувати портфель проектів для подальшої участі в грантових та донорських програмах.
Традиційно, одним з етапів проекту був міжшкільний конкурс на скорочення споживання електроенергії за рахунок економії енергоресурсів. У результаті 2-х місячного конкурсу, школи заощадили 60 кВт∙год електроенергії на суму близько 72 тис. грн, а це 13% від електроспоживання.
Результати третьої хвилі проекту – 2014-2015 навчальний рік
Друга хвиля проекту охопила 10 основних + 100 додаткових шкіл Києва, 20 шкіл Дніпропетровська, 20 шкіл 8 міст і районів діяльності ДТЕК по всій Україні (міста Зеленодольськ, Енергодар, Бурштин, Павлоград, Тернівка, Першотравенськ, Павлоградський та Петропавлівський райони).
У 3-й хвилі взяли участь 29 тисяч учнів, 2 329 вчителів, 23 тисячі батьків.
У результаті 2-х місячного міжшкільного конкурсу на скорочення споживання електроенергії за рахунок економії енергоресурсів, 144 школи в 10 містах України заощадили 176 кВт∙год електроенергії на суму близько 292,7 тис. грн, а це 12,3% від електроспоживання за аналогічний період минулих років.
Після успішного впровадження проекту в 3-х хвиль проекту матеріали курсу були допрацьовані. Наразі розробляється онлайн-платформа проекту, що дасть змогу проводити дистанційне навчання в рамках курсу, та дозволить розповсюдити проект на більшу кількість навчальних закладів у всіх містах діяльності компанії ДТЕК у 2015-2016 навчальному році.
ПРОГОЛОСУВАТИ: |